Ny avtale mellom Air France og Widerøe sikrer bedre rutetilbud mellom distriktene i Norge og resten av verden.
Air France-partner KLM inngikk tidligere i år et samarbeid med Widerøe, og nå er det bekreftet at også Air France signerer en såkalt code share -avtale med Widerøe. Avtalen innebærer at passasjerer kan fly med begge flyselskapene på samme booking, og dermed får tilgang til et bedre globalt rutetilbud med større fleksibilitet på reisen.
– Vårt samarbeid med Widerøe vil være av stor betydning for nordmenn som bor og pendler ifra distriktene. Direkte tilknytning til et internasjonalt nettverk av destinasjoner på en og samme billett vil gi større frihet på reisen. Vi ser på Widerøe som en sentral partner for å utvide vårt rutetilbud i Norge, og vi er glade for å kunne gi passasjerene våre fordeler i form at fleksibilitet og et større antall destinasjoner, sier Halvor Gløersen som er salgsdirektør i Air France KLM Norge.
Det nye samarbeidet vil gi reisende – og spesielt pendlere som bor i Distrikts-Norge, en helt ny tilgang til Air France sitt internasjonale nettverk av flyruter. Samtidig vil samarbeidet bety at man bedre kan betjene de viktigste markedene for innkommende turisme til attraktive destinasjoner i nord- og vestkysten av Norge.
Samme billett og check in
Avtalen trådte i kraft 2.juli, så det er allerede nå mulig å booke billetter. Air France har lagt til en AF-kode på utvalgte Widerøe ruter, som gjør at deres passasjerer som skal bytte fly i Oslo og Bergen kan fortsette deres reise med samme billett og innsjekk fra en rekke mindre flyplasser rundt i Norge.
– Widerøe jobber uavbrutt med å bedre flytilbudet for våre kunder ute i Distrikt-Norge. Vi har samarbeidsavtaler med mange selskaper og nå utvider vi vårt samarbeid med Air France. Tidligere i år inngikk vi en tilsvarende avtale med KLM. Vi er glad for at våre kunder får flere reisealternativer å velge mellom. Air France og KLMs store nettverk gir tilgang til flere destinasjoner for Widerøes kunder og bedre tilgang til hele Norge for utenlandske turister, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe.