Tise er en ledende app for bruktkjøp i Norden, med over 2,5 millioner registrerte brukere. Nysnø Klimainvesteringer, Bring Ventures, eBay Ventures og eksisterende investorer går inn med til sammen 200 millioner kroner for selskapets ytterligere vekst.
– Gjennom Tise blir millioner av brukere inspirert til å kjøpe brukt, spare miljøet og redusere sine klimagassutslipp – og neste generasjon leder an. Tise sin sosiale, digitale plattform vil skape varige endringer i måten vi handler på, sier Lene Hodge, investeringsansvarlig i Nysnø.
Klesindustrien står for 10% av verdens klimagassutslipp, og har store konsekvenser for vannforbruk, forurensning og avfall. Hvert femte plagg må handles gjennom en sirkulær forretningsmodell for å nå 1,5-graders målet innen 2030, ifølge analysebyrået McKinsey. I 2025 ventes den globale markedsverdien for brukte klær å dobles til over 200 milliarder dollar.
Med over én million registrerte brukere i Norge og totalt 2,5 millioner i Norden, er Tise en ledende markedsplass for brukte klær og interiør. Selskapet gjør seg nå klar for å gå inn i nye europeiske markeder og henter 200 MNOK fra et investeringskonsortium bestående av Nysnø Klimainvesteringer, Bring Ventures, eBay Ventures og eksisterende investorer.
– Vi er veldig stolte av å kunne tiltrekke oss så sterke og relevante partnere. Gjennom Bring Ventures vil vi få en unik innsikt og kompetanse når det gjelder logistikk og frakt. Sammen med investeringen fra Nysnø – statens klimainvesteringsselskap – styrker vi vårt bærekraftsoppdrag. eBay er en av verdens ledende markedsplasser og har et fantastisk nettverk og innsikt. Vi er veldig fornøyde med denne investormiksen og ser frem til å fortsette arbeidet med nye og eksisterende investorer og partnere, sier Eirik Rime, CEO i Tise.
Gjennom Tise sin plattform er det enkelt å kjøpe og selge brukte varer med integrerte logistikk- og betalingsløsninger for en trygg og god brukeropplevelse. Siden Tise startet opp i 2016 er det solgt rundt 6,5 millioner varer gjennom den digitale plattformen.
– Med kapitalen vi nå henter vil vi styrke vår posisjon i de nordiske markedene ytterligere, og ta et viktig skritt mot å hjelpe en enda større del av befolkningen se de store fordelene ved å kjøpe brukt i stedet for nytt. Vi ser også frem til å utforske muligheter for videre vekst utover Norden, sier Rime.
– Tise har med sin solide merkevare og teknologi et unikt utgangspunkt for videre vekst i Norden og Europa. Teamet i Tise er sterkt, og vi i Nysnø ser frem til det videre samarbeidet med både selskapet og investorlaget, avslutter Lene Hodge.