Norwegian hadde over 2 millioner passasjerer i september. Regulariteten var spesielt høy på 99,7 prosent, og den høyeste siden pandemien.
– September ble nok en god måned for Norwegian. Vi hadde over 2 millioner passasjerer, og den operasjonelle driften ligger i toppsjiktet i Europa. Regulariteten er den sterkeste på 18 måneder, og vi gjennomfører nær 100 prosent av alle planlagte flyvninger samtidig som punktligheten forbedrer seg. Solid og effektiv drift gir forutsigbarhet for alle kunder som velger å fly med oss, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegian hadde 2 030 052 passasjerer i september, 8 prosent mer enn i samme måned i fjor. Kapasiteten (ASK) var 3 208 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 696 millioner setekilometer. I september hadde Norwegian i gjennomsnitt 80 fly i drift, og 99,7 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Bemanningsutfordringer ved London Gatwick og nasjonale streiker i Italia er årsak til flesteparten av de flyvningene som ikke kunne gjennomføres som planlagt. Punktligheten, målt som andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var i september på 84,6 prosent.
– Vi står ved inngangen til vinterprogrammet, og omstiller driften for å tilpasse oss kundenes reisemønstre i en periode som normalt har lavere trafikk. En tydelig trend er at destinasjoner i Sør-Europa fortsetter å være etterspurte med gode bookingtall. Samtidig er storbyferier i østeuropeiske land blitt mer populære denne høsten, sier Karlsen.