En av de virkelig store netthandel-suksessene i Norge, Brandsdal Group, har nå inngått en omfattende internasjonal avtale med betalings- og shoppingløsningen Klarna. Fra januar i fjor til i år har salg av kosmetikk og sminke økt med hele 88 prosent.
– Klarna tilbyr kundene den enkleste og beste kundereisen. Det er faktisk slik at mange kunder etterspør Klarna, nettopp fordi selskapet gjør det enklere å handle trygt og enkelt. Dessuten er vår videre ekspansjon i Europa helt avhengig av en betalingsleverandør som er til stede i alle markedene. I tillegg vil vi også få hjelp av Klarna til å drive trafikk og bygge merkevaren vår i Europa, sier gründer og eier av Brandsdal Group, Einar Øgrey Brandsdal.
Bare i løpet av 2020 passerte Brandsdal Group en omsetning på 1,3 milliarder kroner. Det er en vekst på over 40 prosent sammenlignet med året før. Gruppen består blant annet av BliVakker.no i Norge og søsterselskapet Cocopanda som selger sminke og skjønnhetsprodukter i syv europeiske land.
Klarna har i dag mer enn 200 000 nettbutikker i hele 17 land som kunder. Foruten USA, Australia og Norden, er de til stede i de aller fleste store markeder i Europa.
Nettsalg av sminke og skjønnhetsprodukter har økt med 88 prosent
Ifølge statistikk fra Klarna er nettopp salg av kosmetikk, parfyme- kropps- og hårpleieprodukter en av de store salgsvinnerne i netthandelen i løpet av 2020. Fra januar i fjor til januar i år økte salget av dette med hele 88 prosent i Norge. Klarna har totalt mer enn 7100 norske nettbutikker.
– Vi er naturligvis svært fornøyde med å få en av de virkelige store norske netthandel-suksessene med på laget. Vi gleder oss til å samarbeide tett med dem for å skape fortsatt vekst og for å gjøre kundene deres enda mer fornøyde. Interessen for å handle kosmetikk og sminke på nett har økt kraftig i året som har gått, og konkurransen er tøff. I et slikt marked er en friksjonsfri kundereise avgjørende for den som vil lykkes, sier kommersiell direktør i Klarna Norge, Geir Østby.
Vil gjøre Norges mest fornøyde kunder enda mer fornøyde
Ifølge Brandsdal er det spesielt den enkle kundereisen som gjør Klarna til den best egnede betalingsløsningen for dem.
– Vi er opptatt av å ha de mest fornøyde kundene i våre nettbutikker. Da er det viktig for oss å ha den beste kundeopplevelsen gjennom hele prosessen. Med vårt Klarna-samarbeid får de blant annet fleksible betalingsalternativer, påminnelser på mobilen om når en regning forfaller, betale med ett klikk i appen, detaljer om levering og smidig håndtering av retur, sier gründeren bak Brandsdal Group.
Blivakker.no har vunnet en rekke priser og ble i fjor for tredje gang i løpet av de fire siste årene kåret til «Årets nettbutikk» av pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i desember. Kåringen var basert på hvem som fikk flest positive brukeromtaler blant totalt 20 000 tilbakemeldinger.
Vil male Europa rosa med Cocopanda
I løpet av våren fortsetter den europeiske ekspansjonen med internasjonale satsing på salg av sminke og skjønnhetsprodukter gjennom Cocopanda. Neste land ut er åpningen av nettbutikk i Nederland.
– Med våre ambisiøse planer om å male hele Europa rosa, som er vår farge, er vi helt avhengige av å ha en partner som også er solid representert i disse markedene. Det er Klarna. Det er jo også litt morsomt at de har den samme planen – å farge Europa rosa- som også er deres farge, sier Øgrey Brandsdal.
Kraftig Klarna-vekst i 2020
Ifølge Klarnas kommersielle direktør har de i løpet av 2020 innledet samarbeid med en rekke nye nettbutikker, og fortsetter å vokse kraftig.
– Koronapandemien og den påfølgende veksten i netthandelen har nok gjort at mange innenfor retail har gått nøye gjennom strategien for nett og hvor kundevennlige deres betalings- og shoppingløsninger er. Vi mener våre løsninger skaper verdi for nettbutikken og den enkelte kunde. Det er også en stor forpliktelse for oss, og vi skal jobbe steinhardt for å hjelpe våre kunder å lykkes, sier Geir Østby.