Nordic Entertainment Group (NENT Group) har allerede noen av de mest populære amerikanske sportsrettighetene som NHL, NFL, Nascar og UFC. Nå har det nordiske mediekonsernet også sikret seg rettighetene til Major League Baseball.
Major League Baseball (MLB) vil vises på norske skjermer allerede i sommer. NENT Group har sikret seg rettighetene til verdens beste baseballiga, som er en av de mest populære idrettene i USA.
– Å styrke vårt allerede solide sportsinnhold med enda en «heavy weighter» fra USA føles veldig bra, sier sportsjef i NENT Group Anne Tufte.
«America’s Game» er mer globalisert enn noensinne, med sterke røtter i både Latin-Amerika og Asia. Nå vil også nordiske baseball-fans få muligheten til å følge spenningen.
En liga med sterke tradisjoner
NENT Groups tv-kanaler og strømmetjenesten Viaplay vil vise opp til 12 kamper i uken gjennom «regular season» og alle kampene fra sluttspillet World Series, All-Star-kamper og reportasjer m.m.
– MLB har dype røtter i amerikansk sportskultur og det er spesielt å få lov til å dele bilder fra Yankee Stadium og Fenway Park. Det er uten tvil en liga med sterke tradisjoner, forteller Anne Tufte.
Første sending fra Major League Baseball starter torsdag 12. juli når Houston Astros møter Oakland Athletics.
– Vi er inne i en periode hvor de største europeiske klubbligaene har pause, så da er det ekstra hyggelig å kunne tilby MLB. Vi vil vise opp til 12 kamper hver uke og alle kampene fra World Series, avslutter Anne Tufte.