I juli og august vil vi handle for 110 milliarder kroner, anslår Hovedorganisasjonen Virke. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.
– Sommermånedene er viktige omsetningsmåneder for mange butikker rundt om i Norge, spesielt for typiske feriekommuner med mange hytter og populære turistattraksjoner, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Anslag viser at handelen i norske butikker vil øke med 2,5 prosent til 100 milliarder kroner i forhold til samme periode i fjor, mens norsk og utenlandsk netthandel, grensehandel og annen handel utenom fast utsalgssted antas å øke med rundt 13 prosent til 10,5 milliarder kroner.
Været påvirker handlemønsteret
Tradisjonelt sett har været stor betydning for hvor mye og hva vi handler i sommermånedene. Kalde og våte dager er positivt for handelen i kjøpesentrene. Får vi sol og varme, vil vi bruke mindre tid i butikken og unner oss litt ekstra god mat og drikke.
Sommeren viktig for feriekommunene
Sommeren er viktig for hele handelen og 17, 3 prosent av årsomsetningen i 2017 kom i juli og august i fjor.
– Hyttefolk og turister bidrar til at mange kommuner får et skikkelig løft i handelen i juli og august. Størst betydning hadde sommerhandelen i fjor på Sørlandet, der omsetningen i juli og august sto for 19,2 prosent av årsomsetningen, sier Stende.
– I enkeltkommuner som Moskenes i Nordland og Aurland i Sogn og Fjordane er sommerhandelen ekstremt viktig. Her utgjør handelen i juli og august en andel av årsomsetningen på henholdsvis 32, 9 og 31,2 prosent. Sommeren er også viktig for kommuner som Rødøy i Nordland, Hvaler i Østfold og Tjøme i Vestfold, som har henholdsvis 29,9, 29,1 og 29,1 prosent av sin årsomsetning i samme periode.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.