Gjensidige har lenge fryktet ulykker med droner, men har hittil mottatt svært få skademeldinger. Nå advarer selskapet mot uansvarlig bruk, enten det er privatpersoner eller firmaer.

- annonse -

– Det bør bli en høyere bevissthet om sikkerhet knyttet til dronebruk, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i forsikringsselskapet. Han mener det kun er et tidsspørsmål før forsikringsselskapene vil merke en betydelig økning i skademeldinger dersom ikke sikkerheten blir prioritert høyere.

Det finnes ulike ansvarsforsikringer både for næringsliv og private, en del er dekket men det er også klare begrensninger.

– Men forsikring eller ei, hvis alvorlige personulykker og særlig flyulykker skulle skje, er droneeierens forsikring uansett en fattig trøst, fastslår Rysstad. Derfor er det forebygging av skader som er det viktigste.

Mange vil huske hendelsene på Gardermoen onsdag 13. juni, som kanskje er en av de største nesten-skadene med droner. En eiendomsmegler med drone skapte kaos. Noen timer etter denne hendelsen måtte flyplassen nok en gang gjøre sikkerhetstiltak. Det var en ny drone som var observert under fem kilometer fra rullebanen, som i perioder var stengt for ankomne fly.

Skade på luftfartøy eller skade på person eller ting i slikt fartøy vil ikke være dekket under forsikringen. Ansvarsforsikringen dekker heller ikke et rent formuestap, det vil si hvis en flyplass fremmer erstatning for driftstap.

Gjensidige har selv tatt i bruk droner de siste årene, men det er kun øremerkede personer med «pilot»-lappen som kan fly dem.

Det er regler knyttet til flying av droner. Den enkelte operatør må gjøre seg kjent med reglene, slik som sikkerhetsavstander og hvilke områder det ikke er tillatt å fly, eller trenger tillatelse til å fly.

Forrige artikkelNorwegian lanserer ny rute
Neste artikkelTV 2 kjøper rettighetene til Premier League