Fredag ble Black Week-vinneren i butikkene med 1,2 prosent flere kjøp enn i fjor. Vi handlet varer for 2,4 milliarder denne fredagen, en liten nedgang fra 2021.
– Vi gleder oss over å gå i butikkene uten frykt for smitte og trengsel på jakt etter et godt kjøp, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Med strammere økonomi og lavere kjøpekraft i befolkningen, var spenning stor foran årets handelsuke. Fasit ble at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.
– At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor og at mange handler på nett, forklarer Bøe.
Lørdag nest best
Lørdagen var nest beste handelsdag. Resultatet for lørdagen endte over fjorårsnivåene, med 2,1 prosent flere kjøp og 1,0 prosent høyere omsetningsvolum enn i fjor.
Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent, sammenlignet med i fjor.
Mindre elektronikk og møbler – mer sport og fritid
Nordmenn har gjennom pandemien investert i oppgradering av hus og hytter. Kategoriene elektronikk og hvitevarer og møbel og innredning gikk ned i år sammenliknet med de to siste årenes Black Week. Det var innenfor bransjen Sport og fritid økningen i omsetning skjedde, og Klær, sko og tilbehør endte på omtrent samme beløp som i fjor.
Oslo på topp – flere kjøp enn i fjor
I Oslo var det flere kjøp enn de to siste årene på Black Friday og lørdag, mens handelsvolumet for de to dagene lå under 2021- og 2020-nivået. Totalt for uken var det flere kjøp innenfor varehandel i Oslo under Black Week enn i fjor.
Trondheim stikker seg ut med en sterk økning i antall kjøp, men også i handlevolum for uken totalt, noe som kan henge sammen med at Trondheim opplevde ny nedstengning i november i fjor.
– Nordmenn er skeptiske til Black Week-tilbudene. Tilliten til Black Week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, avslutter Bøe.